Banzaj.pl   »   Aktualności   »   Gniazdo dinozaurów odkryte w Mongolii

Aktualności

Gniazdo dinozaurów odkryte w Mongolii

2011.11.21//  D. Pęgiel
Serwis Discovery informuje, że na pustyni w Mongolii odkryto skamieniałe gniazdo z pozostałościami kilkunastu młodych dinozaurów. Zawartość gniazda naukowcy dokładnie opisują w najnowszym numerze "Journal of Paleontology".

Odkrycie datowane jest na 70 mln lat. Według specjalistów dzięki temu będzie można lepiej poznać obyczaje dinozaurów. Gniazdo mierzyło ponad metr średnicy i miało kształt misy.
Protoceratops
Protoceratops Protoceratops
Protoceratops

Gniazdo należało do niewielkiego – o rozmiarach owcy – dinozaura z gatunku Protoceratops andrewsi. Znajdują się w nim szczątki 15 młodych osobników. Eksperci zaznaczają, że takie znalezisko jest niezwykle rzadkie. Zdaniem naukowców zostało ono nagle przysypane piaskiem.

Odnalezione szczątki wskazują na osobników o cechach anatomicznych młodych zwierząt, duże oczy czy skrócone pyski. Nie mają natomiast rogów i kryz rogowych wokół głowy, które posiadały dorosłe protoceratopsy. Większość szkieletów jest kompletna.

Liczba potomstwa wskazuje na znaczną umieralność, którą powodowały drapieżniki i trudne warunki środowiska. Najnowsze badania oczodołów protoceratopsa dowodzą, że było to zwierzę aktywne zarówno nocą, jak i za dnia.
Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Rekordy z domino, czyli imponujące układanki

Źródło: onet.pl, PAP

Wpisz kod

Aby komentować pod stałym nickiem - lub zarejestruj.
Komentarze do:
Gniazdo dinozaurów odkryte w Mongolii

Newsletter

W dziale Gry