2010.08.22// D. Pęgiel
Część Francuzów jest oburzona faktem, że nowa kampania reklamowa sieci barów McDonald’s wykorzystuje wizerunek słynnego bohatera komiksów Galla Asterixa. Na plakatach fastfoodowego giganta znalazła się wesoła banda Gallów z Asterixem i Obelixem na czele, którzy biesiadują w karczmie pod szyldem McDonald’s. Hasło, którym opatrzono materiały reklamowe jest "Venez comme vous etes", co w wolnym tłumaczeniu oznacza: „U nas każdy jest sobą”.
Zdaniem niektórych Francuzów...
...Asterix i spółka...
...zaprzedali się sieci McDonald's
Na internetowych forach, Facebooku i Twitterze zawrzało. Francuzi przeciwni szafowaniu postacią legendarnego komiksu twierdzą, że
Asterixa zaprzedano „Rzymianom. Oto niektóre z internetowych komentarzy: "Gallowie nie jedzą i nigdy nie będą jedli hamburgerów", "Brawa dla Alberta Uderzo za to, że pomnik komiksu złożył w ofierze hordom Rzymian", "Co za rozpacz! Nasz mały Gall myśli już tylko o kasie".
Seria komiksów o przygodach dzielnego Galla ma swój początek w 1959 roku. Jest dziełem autorskiej spółki: scenarzysty Rene Goscinny'ego (zmarłego w 1977 roku) i rysownika Alberta Uderzo. Do tej pory sprzedano blisko 325 mln egzemplarzy książek traktujących o przygodach wąsatego Asterixa, które przetłumaczono na 107 języków.