2022.06.03// B. Grycan
W 2021 roku – w porównaniu z rokiem poprzednim – jeszcze więcej Polaków robiło zakupy online. Przynajmniej raz za pośrednictwem internetu produkt zamówiło 77% z nas, co jest wynikiem lepszym niż przed rokiem. Wzrost ten był między innymi efektem panującej pandemii – w jej obliczu 33% e-konsumentów robiło zakupy w internecie więcej razy niż w 2020 roku1. Z których urządzeń Polacy korzystali w ich trakcie najczęściej?
Na jakich urządzeniach kupujemy online najczęściej?
Według raportu Gemius największą popularnością wśród Polaków robiących zakupy przez internet wciąż cieszą się laptopy. W poprzednich latach było podobnie, jednak tym razem ich przewaga nad urządzeniami mobilnymi nieco stopniała.
W 2021 roku 78% internautów robiło zakupy online przy użyciu laptopa, zaś 76% wybierało smartfona. Warto jednak zaznaczyć, że w najmłodszej grupie badanych (15–24 lata) telefony komórkowe do zakupów i płatności online wybierało aż 92% osób.
Inne urządzenia cieszyły się mniejszą popularnością:
- na komputerach stacjonarnych kupowało 51% internautów;
- tablety do zakupów w internecie wybierało 24% internautów;
- najmniej osób robiło zakupy za pomocą czytnika e-book – było to tylko 3% internautów1.
Jakie problemy podczas zakupów przez internet napotykają Polacy?Popularność zakupów online wynika przede wszystkim z dużej liczby i różnorodności sklepów internetowych
(1). Polacy doceniają także szybkie płatności online, bezpieczeństwo oraz opłacalność transakcji1. Nie oznacza to jednak, że internauci w naszym kraju nie napotykają problemów związanych z zakupami w internecie.
Najwięcej osób narzeka na długie oczekiwanie na produkt (34%), natrętne reklamy produktów i wysokie koszty dostawy (26%), niezadowolenie z otrzymanego produktu lub uszkodzenie przesyłki (15%), a także trudności ze znalezieniem poszukiwanego towaru (12%). Problematyczne bywają także płatności online – dotyczą one 8% internautów
(2).
Warto również dodać, że o ile zakupy przez internet na ogół cieszą się dobrą opinią wśród e-konsumentów, o tyle to kwestie bezpieczeństwa wypadają w ich oczach najsłabiej – całkiem duża część Polaków uważa, że zamawianie online może być ryzykowne
(3).
Jak Visa Mobile może usprawnić zakupy w internecie?
Chcąc wyeliminować część problemów, z jakimi e-konsumenci spotykają się podczas zakupów przez internet czy płatności mobilnych, można skorzystać z wprowadzanej na rynek usługi Visa Mobile. Dzięki niej nie trzeba podawać danych w sklepie internetowym, co czyni transakcje bezpieczniejszymi. Co więcej, nie ma konieczności przeklikiwania się przez wyskakujące okna, dlatego proces płacenia zostaje znacznie skrócony. Z rozwiązania mogą korzystać już pierwsi Polacy, w ramach zaplanowanych na szeroką skalę testów, a wkrótce będą mogli dołączyć do nich kolejni. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie
https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html(4).
Visa Mobile – jak zacząć i używać?Z Visa Mobile możesz korzystać zarówno w swojej aplikacji bankowej, jak i przez dedykowaną aplikację mobilną Visa. Podczas płatności online wystarczy wybrać nazwę tego rozwiązania (na stronie lub w aplikacji sklepu internetowego), a następnie podać swój numer telefonu i zaakceptować płatność na smartfonie, co jest poprawia komfort i pozwala na szybsze dokonanie transakcji5.
Dane karty wpisuje się tylko raz – podczas konfiguracji Visa Mobile. W efekcie podczas zakupów online nie trzeba podawać numeru karty płatniczej, haseł i innych danych, co z jednej strony zwiększa bezpieczeństwo, a z drugiej komfort użytkownika
(5).
Kto może skorzystać z Visa Mobile?
Aplikację może zainstalować każdy, bez względu na to, z jakiego systemu korzysta na swoim telefonie. Jest ona dostępna w różnych sklepach z aplikacjami, wystarczy
pobrać Visa Mobile z dedykowanego sklepu dla twojego telefonu.
Artykuł powstał we współpracy z Visa.
Bibliografia: - Gemius Polska, 77% internautów kupuje online 29.09.2021, online: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html, dostęp: 13.03.2022.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 88.
- Raport GemiusE-Commerce w Polsce 2021, s 71.
- VISA, Visa Mobile może zmienić to jak płacimy kartami w sieci – wywiad 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-wywiad-1631263907288.html, dostęp: 13.03.2022.
- VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 13.03.2022VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html